Centigo erbjuder kurser och föreläsningar om personlig produktivitet med GTD-metodiken.

Bild till artikel 7

När något som kräver en aktivitet fångar din uppmärksamhet är det viktigt du att skapar tydlighet i hur ”klart” ser ut och vad nästa konkreta steg är. GTD-metodiken lär oss att tänka så långt det bara går först och att handla sen. Detta på grund av att de utgör två separata fokusområden som kräver olika verktyg och beslutsprocesser. Det finns dock ett litet undantag, vilket vi kallar 2-minutersregeln.

Om det tar dig mindre än 2 minuter att utföra en aktivitet och givet att du är i ett sammanhang där du faktiskt kan utföra aktiviteten – gör den direkt!

Varför? Det kommer ta dig längre tid att parkera en påminnelse om aktiviteten som du sedan följer upp och slutför vid ett senare tillfälle, än vad det tar dig att bara göra det så fort det landar på din mentala radar.

2-minutersregeln är inte bara en enorm effektivitetshöjare, den har även andra positiva uppsidor. Dina att-göra-listor blir mindre och mer renodlade. Föreställ dig att du är gjord av teflon där korta, enkla åtaganden bara rinner av dig. Du tränas också i att fatta tydliga beslut kring vad nästa fysiska, synliga aktivitet verkligen är, vilket i sig är en nyttig övning och en av de absolut viktigaste nycklarna för att undvika uppskjutarbeteende. Vad skulle effekten bli om din grupp, ditt team eller hela avdelningen agerade enligt denna princip?

Fundera alltså ett varv extra kring vad du väljer att parkera på din att-göra-lista och i din kalender. Nästa gång du bearbetar din mejl-inkorg exempelvis, testa denna enkla strategi och försök få klart det som tar mindre än 2 minuter. Bli klar med det lilla (som att läsa denna artikel) så att du kan gå vidare och fokusera på de större utmaningarna.

GTD® eller Getting Things Done® är världens mest använda metod för personlig produktivitet. Upptäck vad GTD kan göra för ditt välbefinnande och professionella karriär.

By |2017-07-05T15:17:50+00:00maj 22nd, 2015|Nyheter|0 Comments